måndag 15 juli 2013

Kossan färgar håret


Okej allvarligt nu, Kossan. Sist sa du att du börjat med NoPoo, men på bilden här ser det ju definitivt ut som att du sysslar med bajs. I håret dessutom.

Ja, men jag kan lugna dig, kära läsare, med att det må vara naturlig hårvård jag kör med på bilden, men inte bajs. Det är bara henna!

I och med övergången till NoPoo kom jag på att jag kanske måste överge mina kemiska hårfärger med. De brukar ändå få mitt eksem och mjäll att explodera i någon vecka efter behandlingen. Henna känns som ett bra alternativ. 100% naturligt och utan kemikalier.  Dessutom är hennan i sig bra för håret, så jag får en inpackning på köpet med färgen!


Jag har blandat ca 1.5dl hennapulver (från min lokala butik med mat från asien och mellanöstern) med en skvätt hett vatten som jag löst upp lite honung i. Sedan blandades det med äppelcidervinäger tills allt fick en konsistens som gröt. Hällde ner en skvätt rödvin också. Varför inte, liksom? Vinägern är med för att surt hjälper fram det röda. Sen fick smeten stå framme i en stängd glasburk under natten. 

Nästa dag blandade jag i 2msk olivolja. Sen är det i princip som vanlig färg: fördela i hela håret och sitt en stund. Fast det blir en lite längre stund än vanligt. Ungefär 2-6 timmar rekommenderas! Eftersom jag var ledig svepte jag bara in huvudet i en avfallspåse (för att slippa kladd och för att hålla värmen, vilket ökar färgningseffekten!) och lät det sitta hela 6 timmar.



Det luktade lite trevligt höaktigt och lite vinägeraktigt om mig, men jag slapp sveda i både hårbotten och ögonen som kemiska färger kan orsaka.  Dessutom var det lättare att tvätta ur! Jag var beredd att få stå obekvämt framåtlutad över badkaret resten av kvällen för att skrubba bort sörjan. Men det var som att skölja ur en lerig trasa! När kladdet var borta rann vattnet klart nästan omedelbart, vilket tar flera omgångar och en genomgång med schampo när jag färgar annars.

Och resultatet då? Jo, det blev ungefär samma nyans som jag brukar få vid kemisk färgning. Men med fördelen att jag slipper utslag i hårbotten, och att hårstråna känns stärkta. Definitivt värt det lilla extra arbetet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar