tisdag 6 augusti 2013

Surt sa Kossan...

...om äppelcidervinägern. Men det sa nog även förlaget Clarendon Press när de 1717 av misstag gav ut en bibel med ett ättiksstarkt feltryck...

Rubriken för kapitlet The parable of the vineyard (Liknelsen om vingårdsmännen) råkade bli The parable of the vinegar! Som vanligt med sådana misstag blev denna upplaga av bibeln känd och värdefull, och kallas ofta Vinägerbibeln.

Bild från http://www.lib.cam.ac.uk/exhibitions/KJV/errors.html

Fast bara sura miner är det då inte när det kommer till äppelcidervinäger (äcv) för det har många nyttiga användningsområden (varav flertalet INTE innebär att man behöver känna smaken!)
Såhär använder Kossan det sura:
  • Som ansiktsvatten på morgnarna
    • Utspädd ca 1:3 med vatten på en bomullsrondell, som jag sveper över hela nyllet och sedan sköljer bort. Ska motverka akne och ge huden fin lyster. Jag har bara gjort detta ett par dagar, så ett utlåtande om metoden följer såsmåningom!
    • Viktigt att späda ut! Annars finns risk att du får sveda...
  • Som efterskölj till håret
    • Som jag tidigare talat om använder jag äcv efter hårtvätt med balsam. Då spär jag ut ca 2msk i en liter kallt vatten och sköljer över håret för att återställa hårbottens pH-värde och för att ge glans. Jag sköljer ur det ibland, men som just nu när eksemet/mjällen blossat upp pga värmen så sitter det kvar. Vissa har uppgett i no'poo-forum att håret blir FÖR blankt och ser fett ut om det inte sköljs bort, vilket kan vara värt att komma ihåg.
    • OBS: man kan känna en liten puff av vinägern om håret sedan blir fuktigt av svett eller regn...
  • I hårinpackning
    • Gjorde nyss en ljuvlig hårinpackning av två äggulor, ca 2msk olivolja och en skvätt äcv som värmdes 20sek i mikron och fick sitta i håret under handduk i en halvtimme. Det må lukta som majonnäs (som förövrigt också fungerar finfint som inpackning...googla om du inte tror mig!), men håret känns supermjukt och blankt just nu!
Man kan även dricka utspädd äcv före måltider för att underlätta viktminskning, främja matsmältning och det ska även förhindra njurstenar! Man kan även sjuda vinägern på spisen för att bli av med dålig lukt i rummet. Det är rengörande och ska kunnas användas mot exempelvis fotsvamp men även lindrande för solsveda, brännskador (även från manet), insektsbett och till och med mot vårtor! En snabb googling ger hur många tips som helst! Ja, alla sorters vinäger är användbara som rengöring och i alla möjliga huskurer, men just att äcvn fungerar både för invärtes och utvärtes bruk gör det till en bra produkt att ha hemma. Min egen har jag köpt på en liters plastflaska från Willy:s för en tia...en hyfsat smärtfri investering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar