måndag 9 december 2013

No Poo - 5 månader senare

Ja, det är då snart exakt fem månader sedan jag använde traditionellt schampo för sista gången. Och jag har inte gått tillbaka! Som för att symbolisera det gav jag till och med bort mitt sistaschampo till sambon som behövde en till träningsväskan...

Men detta betyder inte att resan är över, för om det är något som verkar känneteckna no'poo och annan naturlig hårvård är det att det är ett evigt experimenterande. Det är ju trots allt så att vi är alla olika, ända in i hårbotten, och reagerar olika på varierande ämnen, även de naturliga.

Idag har jag således stiftat en ny bekantskap. Hoppa in för att se vem det är!

Om jag får be att presentera B. Karbonat!

Jag har trivts bra med balsammetoden (BM) hittills, men ibland har jag känt att håret inte varit hundra rent nästa dag, och varit lite väl fett i underhåret. Det kan bero på att jag inte lyckats skölja ur allt balsam, eller så är inte balsamtvättar rätt för mig. Eftersom jag upplever resultaten som aningens varierade tänkte jag att det är dags att prova nått nytt. Jag upplever trots allt att min hårbotten har stabiliserat sig vad gäller oljeproduktion i övrigt. Häromveckan behövde jag inte tvätta håret igen förrän efter 7 hela dagar!

Så nu ska jag testa att kombinera BM och bikarbonattvätt (BS), såkallat CBS, conditioner baking soda-metoden. Jag vill inte gå över till bara BS direkt, utan testar mig fram och ser om detta kan bli ett alternativ i ett senare skede. Jag upplever ändå att håret behöver balsam pga frissighet!

Ikväll gjorde jag alltså en blandning med 2tsk bikarbonat, ungefär lika mycket av min tvättbalsam och kanske 1.5 - 2 dl vatten. Detta skakade jag ihop i en gammal balsamflaska och knappt hälften gick åt till en tvätt. Blandningen masserades in i hårbotten, ungefär som med BM, och fick sitta i medan jag tvättade kroppen innan det sköljdes ur. Med bikarbonattvätt är det extra viktigt med sur efterskölj, eftersom blandningen blir mycket basisk. Så äppelcidervinägern skvättes i efteråt som vanligt.

Vi får se hur håret blir när det är torrt, men hittills känner jag inte av något kliande (som brukar uppstå direkt om något inte är bra, tack vare min eksembenägna hårbotten!), och det håret som torkat lite mer känns heller inte strävt. Lovande!


PS: Dessutom gjorde jag även en grym ansiktsmask med bikarbonat och salt. Sved som ett as, men jag lovar att spädaste babyrumpa inte är lika len som mitt anlete just nu! Och pormaskarna flydde ganska omgående, dessutom. 1 tsk salt och 1 tsk bikarbonat blandas med lite ansiktsgeltvätt (eller en skvätt vatten, bara det blir en grötliknande konsistens som går att smeta runt i nyllet). Låt det sitta i fem minuter och skölj sedan noga! Barnrumpefejs nästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar