fredag 1 maj 2009

Jag lever!

Jag hade ju tänkt skriva om upplevelserna på SPX direkt efter helgen, men jag orkade helt enkelt inte. Dagen innan vi skulle åka på mässan började jag kraxa ganska illa, och förkylningen var ett faktum dagen efter. Jag hade dessutom något som verkade vara ett migränanfall dagarna innan, något som jag aldrig upplevt förut (och hoppas få slippa i fortsättningen, det var helt otroligt jobbigt!) Så under hela SPX stod jag bakom vårt bord och kraxade fram priser och svar på frågor om våra bilder och varför vi inte hade några serier till salu. Allt med en röst som förde minnena tillbaka till mellanstadieklassens målbrottspojkar... Jag är nästan frisk nu, men jag har varit hostig och hes hela veckan.

Men hursomhelst var det en lyckad mässa, och en jätterolig helg! Vi sålde ungefär hälften av vad vi hade med oss, vilket är ganska bra. Jag gick inte direkt med vinst, med tanke på hotell och resa och allt det där. Men man (i alla fall inte jag) är inte där för att tjäna storkovan, snarare för att sprida sina verk och skapa sig ett namn och ett nätverk bland likasinnade knäppgökar kreativa själar.

Jag fick även en rejäl kick med inspiration! Många inbitna SPXare frågade förtvivlat varför varken jag eller Lemuren inte sålde några fansin (fansin är hemgjorda serieböcker, för er som inte är med i nördsvängarna...). Svaret var ganska enkelt, vi har haft en väldigt hektisk vår, med praktik och planering inför examensarbete, samt en massa restuppgifter som fick redas ut innan vi fick behörighet till exjobbet, och sedan nu när vi har påbörjat det projektet. Så det fanns helt enkelt inte tid att lägga ner på ett fansin, inte i den usträckningen jag hade velat för att få till något riktigt najs. Men nu har jag då bestämt att det blir två till nästa år. Ett i miniformat som ska vara en kort historia (som jag kom på för två somrar sen tror jag, men aldrig kom till skott med) och en som skulle kunna bli en längre serie som jag gått och funderat på sedan tidigare i år.

Den ena serien har jag redan påbörjat lite research och skisser inför. Jag har inte bestämt jättemycket, förutom att det ska vara en historia om några typer av magiska raser (typ änglar och demoner, fast min egen variant) och det ska finnas en Anne Rice-känsla i storyn (sans vampyrer, då...det känns så överanvänt nu när Twilightserien och dess fåniga glittrande nosferatukopior fått så mycket publicitet). Men lite dekadens och våld och sådär. Och så ska det vara en shonen-ai (åter för er som inte är med i nördsvängen, shonen-ai är en genre av manga, och ordet betyder boys' love, vilket ger er en hint till vad det handlar om. Jag är förstås inte mangatecknare på någon nivå, men jag gillar att det finns ett namn på just den genren utan att kalla det homoerotiskt. Jag har inte tänkt att det ska vara en erotisk serie. Inte hela tiden i alla fall... *wink* ). Men fansinet lär bestå av någon typ av prolog och/eller ett litet fristående kapitel. Jag har ganska många ideer, men även gott om tid att sortera allt inför nästa SPX!

Det kanske kommer lite bilder från mässan sen, jag ids inte börja redigera dem just nu.

2 kommentarer:

  1. Jäjj! Spx var verkligen jättekul, men bara synd att det är ett helt år tills nästa gång... ;/ Men Men, då har man ju nåt att se fram till, dessutom håller jag på att skriva ett fansin om mig och min bästa väns galna upptåg ;) Vem vet, kanske jag faksiskt ställer ut nästa år.
    So Long, Jag Har Bajs I Min Kalsong, Ella/Bindilover

    SvaraRadera
  2. Bra att du förklarar alla knepiga ord som ni i nördsvängen så lättvindigt slänger ur er,om jag inte visste bättre skulle jag ibland kunna tro att du kom från en annan planet.

    SvaraRadera