söndag 12 juli 2009

Nörderier: Informationsdesignhumor!

Häromdagen kom jag plötsligt på att jag kunde använda Bluetooth för att föra över lite musik från datorn till mobilen för att användas som ringsignaler, när min WAP-tjänst failade när jag skulle ladda hem dom. Och sedan kom jag på att jag förstås då kunde använda samma metod för att rensa mobilen på foton! Och efter det insåg jag att jag hade ett blogginlägg som bara väntade på att få skrivas. Varför det? Jo, jag har samlat på mig några roliga skyltar i mobilens galleri! Som informationsdesigner kanske jag är lite känsligare för knas i informationsskyltar, och rätt som det är dyker det upp svårtydda eller helt enkelt väldigt roliga skyltar. Så här kommer några roliga bidrag från mobilen:

Den här hänger i flera exemplar på Stockholms Centralstation. Den är både svårtydd och ful tycker jag. Varning? För enorma, fult tecknade gula händer som kommer ner från skyn och petar på dig?

Det här kryptiska piktogrammet sitter på sidan av en turistbuss, på en liten lucka som kanske är 100x50 cm. Betyder det att det ligger en liten liten man och softar därinne? Och vad är han till för? Varför förvaras han i sådana omänskliga förhållanden som en liten lucka i en buss?

Denna är i sig inte svårtydd eller något, det är ganska uppenbart i bilden varför man inte ska gå nära nätet till Maraboustorkarnas inhägnad på Parken Zoo, där skylten finns. Den är bara så fruktansvärt rolig. Däremot kan man ju undra om förbudet bara gäller gröna spöken med långa näsor. Eller om storkarna går runt med stjärngossestrutar i fejjan. Och storkarna är absolut inte sådär skabbiga och fula i verkligheten! Eller är det bara är risk för att ens panna angrips av storknäbben? Ljudeffekten *POCK!* gör sig påmind i mina öron varje gång jag ser den här bilden...

Den är lappen sitter på rälsen för metallridån som man stänger Hemköp i Gallerian med om nätterna. Jag vet inte om alla anser att den här är lika rolig som jag tycker, men det första jag tänkte när jag såg den var: PEKA ABSOLUT INTE MOT RÄLSEN! och inte "rör ej". Den kan även tolkas som "Dra ej fingret längs rälsen för att se om den dammats ordentligt".

Det var min lilla samling av skyltar hittills! Det kommer säkert fler vartefter, sådana här juveler springer man på rätt som det är...

3 kommentarer:

  1. Woho! Äntligen en update! :D
    Haha, älskar såna svårtydda skyltar! "Gå ej nära nätet om du är en alien med stor näsa" är nog min favorit! XD

    Jag har en liten skylt jag kan rekommendera, om du nån gång sitter i den tysta avdelning på sj:s tåg. Det finns en skylt där som ska föreställa nån som hyschar eftersom det ska vara tyst i avdelningen... Men första gången jag såg den tolkade jag det som att "Här kan och SKA du peta näsan." Lol! XD

    SvaraRadera
  2. Hahaha mycket roligt inlägg måste jag säga. Den där från Centralstationen har jag skrattat åt ett antal ggr ;)

    Kram på dig
    /Karin

    SvaraRadera
  3. Svårtydda skyltar är ju livets små höjdpunkter!
    Det finns en annan version av "Gula händer"-skylten i gallerian, "Varning! ha inte väskan bakom dig, annars kommer en ful, tecknad gammal gubbe ta dig på röven"

    SvaraRadera