torsdag 30 juli 2009

Stjärnskott

Det har börjat bli den perfekta säsongen för amatörstjärnskådning insåg jag ikväll. Det är svalt men tolererbart så om kvällarna. Det börjar bli lite mörkare, så stjärnorna syns bättre. Och just nu är vädret schysst, så det är alldeles klart och stjärnorna breder ut sig på himlavalvet för allmän beskådan.

Ikväll såg jag, med bara ögon, en planet, flera stjärnbilder jag känner igen, ett gäng stjärnfall och hela TVÅ äkta ufo:n. Och då menar jag inte att jag sett ett par flygande tefat puttra sig över himlen. Jag menar i ordets rätta benämning: Unidentified Flying Objects. Alltså föremål som smyger runt däruppe som jag helt enkelt inte vet vad det är. Men som däremot distraherade mig från att gå och vara rädd för att grävlingar...

Jag kan ju inte så mycket om himlakroppar egentligen. Jag menar, jag vet vilken ordning planeterna ligger i (tack, lågstadiet), jag känner till ett flertal stjärnbilder...men om någon frågade mej skillnaden mellan en meteorit och en komet så skulle jag se ut som ett frågetecken.

Är det ens någon skillnad, förresten? Kan det vara som tyfoner och cykloner som jag häromkvällen fick reda på var samma sak, men hette olika beroende på vilket hav de uppträdde i...?

Men, i alla fall, stjärnfall vet jag hur de ser ut, och jag ser även att dessa ufo:n är definitivt inga flygplan heller (så föreslå det inte ens!). Istället för ufo kanske jag skulle kalla dem för flygstjärnor? Eller kanske inte, för det låter som om de flyger snabbt, kanske flytande stjärnor? Det får de heta så länge.

Det är inte första gången jag ser flytande stjärnor. Den första var för många år sedan, en vinterkväll då jag och Kissekatten satt och kollade på stjärnor. Men det har varit ett tag sedan jag sist såg en, och detta är första gången jag lyckades följa en över precis hela himlen. En stor och skarp rackare flöt långsamt i en helt rak och jämn bana.

Jaha, men vart vill jag komma med allt det här då? Bra fråga. Det är egentligen lite för sent för att jag ska kunna sätta ihop vettiga och grammatiskt korrekta meningar.

Men jag tror nog att det finns något därute. Kanske inte fula gröna aliens med svarta plastiga ögon direkt. Men något. Det är ganska orimligt och naivt att tro att vi ska vara de enda levande varelser i hela universum. Det kanske bara är encelliga organismer, eller en myrsloksliknande ras som lever på planetgaser. Eller kanske något mer mänskligt. Vad vet jag. Men universum är ju oändligt. Och det är dessutom lite läskigt att tänka att vi, en betydelselös liten fettfläck i galaxen, om man ser det proportionerligt, skulle vara det enda livstecknet som fanns.

Jag undrar vad de tycker om oss, om de har förmågan att tycka. Det kanske jag inte vill veta heller... De kanske bara ligger i lä och cruisar förbi i sina flytande stjärnor och väntar på att vi ska förgöra oss själva så de kan flytta in på jorden...

Kanske är det dags att börja fundera på ett litet teleskop?

2 kommentarer:

  1. Ett teleskop vore igen dum ide. Jag tog fram mitt lila teleskop som jag fick ut av farfar och farmor för många många år sedan. Det var svårt att hålla den i fokus men jag kunde se jupiter och flera månar! Kolla också upp Stellarium http://www.stellarium.org Det är ett jätte bra program för stjärnskådare.

    SvaraRadera
  2. Ååh, jag vill se en planet, har aldrig gjort det. Vet du vilken planet du såg? C:

    Flytande sjärnor är oftast satteliter(lärde mig det på hjärnkontoret XD), såg flera när jag var i norrbotten.

    SvaraRadera