onsdag 29 maj 2013

Kossan och OCM: Del 1

Idag har jag påbörjat en test som jag tänkte dokumentera vartefter här på KOincidenter. Jag ska nämligen sluta med både sminkborttagare, ansiktsrengöring och nattkräm. I alla fall de konstgjorda sorter som finns i handeln!

Jag har svårt att hitta något som funkar riktigt bra, och så har jag ganska extrem blandhy. Jag kan bli riktigt fet i vissa partier, men torr i andra PLUS att jag har ett form av eksem som blir helt galet torrt runt hårfästet, öronen och i näsvingarna. Och får lätt finnar så fort jag slarvar med tvätt eller kommer in i en stressig period. Och därför tyckte jag att OCM (oil cleansing method) kunde vara ett bra alternativ. Allt är helt naturligt och utan starka ämnen, plus att man sammansätter sin rengöring med de ingredienser som gynnar en själv bäst. Och så är det relativt billigt!

Det kan ju låta lite galet att tvätta ansiktet i olja, det är ju ofta just sådant man vill tvätta bort! Men enligt kemin så löses olja upp av...just det, annan olja. Så därför ska metoden fungera genom att tvätta bort den äckliga smutsiga oljan från huden och ersätta den med ren och fin olja som du tillför.



Den verkande ingrediensen i OCM är kallpressad ricinolja. Den är rengörande för porerna, och ska tydligen suga ut och på så vis rengöra talgkörtlar och porer. Oljan är även återfuktande och till viss del antiinflammatorisk och bakteriedödande. Ricinolja är ganska lätt att få tag på, det finns både på apotek och hälsofackhandeln (60-100ml i flaskor som kostar 50-80kr). Större flaskor är lätt att hitta på nätet till bra pris! Som en liten bonus kan den även användas för att göra egna hårinpackningar, och att smörja ögonfransarna med för att ge dem näring. Ricinoljan är trögflytande som den är, så den behöver blandas med en basolja för att bli lättanvänd.

Jag har valt olivolja (extra virgin) som basolja. Den fungerar till alla hudtyper, och ska vara extra fuktgivande. Framförallt är den extremt lätt att få tag på, och jag kan använda den i köket med! Andra alternativ är mandelolja, jojobaolja, avokadoolja, aprikos- eller druvkärneolja. Vissa är bättre för mogen hy, andra har fördelar för acne-drabbad hy. Det är bara att googla! Men oliv är alltså en bra allround-olja.

Man kan även slänga i ett par droppar eterisk olja som du väljer efter dess olika egenskaper. Jag har inte fått tag i någon ännu (hälsobutiken som brukar ha väntade på ny leverans), men planerar att lägga till ett par droppar pepparmynta eller lavendel, eftersom det ska vara bra mot acne. Och dessutom luktar gott!

Det finns olika bud för hur mycket av varje olja man ska ha, men ju torrare hy du har, desto mer basolja ska du ha jämfört med ricinoljan. Detta eftersom ricinet kan verka uttorkande i för stor mängd!

Jag har gått efter detta recept:
Normalhy: En del ricinolja och en del basolja
Fet hy: 2-3 delar ricinolja och en del basolja.
Torr hy: En del ricinolja och 2-3 delar basolja.
Extremt torr hy: Enbart basolja!
Min första blandning är för normalhy (en msk av varje), men jag känner efter första tvätten att det stramar lite i mina problemområden. Så till i morgon ska jag blanda ner en till matsked olivolja för att få mer återfuktning.

Men hur gör man då? Det är inte bara att slafsa på och skölja bort, utan en särskild (men enkel) metod rekommenderas.

Behändig reseflaska med pump, 20kr på Åhlens!
1. Massera: Ta en klick oljeblandning i (rena) handflatan, som en enkrona ungefär, och massera in i ansiktet. Skäm bort dig själv och massera under någon minut, i små cirkelrörelser. Gnugga försiktigt över ögonen för att ta bort sminket. Detta ska även, enligt uppgift, bita på vattenfast mascara!

2. Ånga: Blöt en tvättlapp i riktigt varmt vatten. Bränn dig inte, men låt vattnet bli hyfsat hett. Lägg lappen över ansiktet och ånga rent porerna i ett par minuter. Har du bråttom räcker det med 15-30 sekunder, men det är ganska skönt att låta tvättlappen ligga tills den svalnat. Spakänsla deluxe!

Mmmm ånga.
3. Skölja: Torka bort resterande olja och sminkrester från ansiktet med tvättlappen. Skölj en gång och torka lite till om det behövs. Jag tar även en droppe av oljan och stryker på ögonfransarna.

4. Sova: Njut av superren och återfuktad hud, och skippa nattkrämen! På morgonen är det bara att skölja med lite varmt vatten och smörja med din vanliga dagkräm (om det behövs).

Det är verkligen jätteskönt, och huden känns riktigt len och återfuktad utan att kännas klibbig. Värsta vardagslyxen att slänga en ångande tvättlapp över ansiktet en stund på kvällen dessutom!

Vacker utan spackel?
Såhär ser jag ut, efter en tvätt. Jag har lite ojämnheter och spår av flertalet finnar lite här och var (extra finnar just nu pga tentastress...). Lite rodnad i mina torra/eksemiga partier (mellan ögonbrynen, näsvingarna). Ingen smickrande bild, men det bjuder jag på och hoppas att jag snart kan visa upp något snyggare! Jag tar en bild i veckan så ska vi jämföra om ca en månad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar