söndag 26 maj 2013

Tejpmanikyr!

Ja, ni läste rätt. Tejpmanikyr. Superduperenkelt och ser döproffsigt ut!


Du behöver tejp (dokumenttejp eller kanske maskeringstejp - det får inte fästa för hårt!), nagellack i ett par olika färger (jag använde tre nyanser, men bara fantasin sätter gränsen!), topplack, sax och eventuellt en pincett.

Måla först alla naglarna. Jag valde en snygg och vårig lavendelnyans. Låt färgen torka supertorrt. Jag väntade nog en timme innan jag gick till nästa steg! Självklart kan du även göra en funky fransk manikyr genom att tejpa direkt på bar nagel och bara måla tipparna.


Klipp små tejpremsor och fäst på nageln som mallar. Jag valde att göra diagonala fält som korsar varandra. På bilderna ser ni att jag redan gjort detta en gång med ett gråsvart metalliclack. Den fick också torka en bra stund innan det tejpades igen.


Måla ditt avgränsade fält! Som tredje färg valde jag ett vitt skimrande glitter som inte blir helt opak. Ha mycket lack på penseln, då blir gränsen vid tejpen snyggast! Jag lät det torka en liten liten stund innan jag försiktigt drog bort tejpen. På så sätt riskerar man inte att det blir sprickor i lacken av att den torkat fast i tejpen, samtidigt som den tål om man råkar nudda lite (pincetten var till hjälp här, ibland gick det inte att greppa dom små tejpremsorna med fingrarna!).


Slafsa på med ett rejält lager topplack för att jämna ut den lilla upphöjningen som blir vid tejpgränsen.


Ta sedan bilder och instagramma järnet så alla dina polare kan se vilka mad skillz du har.
(Ponnyn är valfri men rekommenderad)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar