fredag 13 mars 2009

*vinkar blygt*

Jaha, första inlägget. Läskigt. Som första dagen i skolan. Jag vet inte riktigt hur man ska göra. Jag menar, jag läser en hel del bloggar. Men att säga att detta gör att jag kan bli en bloggare är ungefär likvärdigt med att säga att jag kan bli pilot bara för att jag åkt flygplan så många gånger.

Fast vore det inte roligt om jag bara kunde sätta mej i en cockpit och fräsa iväg utan en enda lektion? Coolt.

Men jag antar att det enklaste är att presentera mig först. Även om jag räknar med att mina första läsare kommer att vara folk jag känner (och vars inboxar jag spammat sönder med länken hit...), så kanske det kommer hit andra nyfikna själar som undrar vem tusan den där bruden med rosa luggen är.

Jag ska börja från början. Det är bara drygt tjugotvå år sedan, så det här tar inte någon längre tid att berätta *fniss*. Den 17e september 1986 föddes jag i Runnymede som ligger i Surrey, England. Sedan dess har vi bott i ett flertal länder: först flyttade vi till Kanada, där vi hade ett hus med härligt 80tals-mintgröna garagedörrar. Sedan bar det iväg till en liten stad utanför Chicago, och efter det, underbara Prag, och sist Dubais kamelbeströdda öken. Först året jag fyllde 20 flyttade jag hem till mitt lilla Älsklingstuna (där mina föräldrar är födda och uppväxta). Här sökte jag till Mälardalens Högskola och går nu sista terminen inom Informationsdesign med inriktning Illustration.

Okej, där har ni mitt livs logistik, i ett nafs. Men vem är då den där rosaluggade bruden i bilden till höger, egentligen? Jag tycker att det kan vara svårt att beskriva sig själv utan att låta som en skrytmåns eller tvärtom, som en jantelagsdyrkande dammråtta. Men jag skulle kortfattat beskriva mig såhär: jag är en glad optimist, som gillar att hitta på saker. Om jag inte får sitta och pyssla med något (teckna, göra smycken, kleta med Cernitlera, fotografera, skriva, spela, you name it...) så blir jag lite lätt apatisk. Mitt liv är att skapa, oavsett vad det är. Jag är bra på att hålla modet uppe i de flesta lägen, och jag kan vara envis som ett färskt myggbett. Fast förhoppningsvis inte lika irriterande. Jag älskar djur, och har stora planer för att ha ett rejält menagerie i framtiden (just nu nöjer jag mig med marsvinen och akvariet som väntar på fiskar).

Min största last är att jag inte kan förmå mig själv att gå upp i vettig tid om morgnarna (när jag inte har tider att passa, förstås). Varför måste det vara som skönast under täcket just på morgonen? Varför är det så oändligt häääärligt att snooza? Men jag jobbar med det där, jag försöker verkligen!

Så nu har ni grundfaktan om Kossan. Men nu då? Vad sjutton ska jag blogga om? Det skulle jag också vilja veta. Berätta gärna för mig om ni har några ideer.

Nej, jag skojar, förstås. Jag tänker skriva här om mina egna intressen (ni läste om dom för några rader sedan...). Även mina personliga små funderingar och roliga episoder ur livet vill jag dela med er, och kanske en och annan poesisnutt kommer att finna vägen hit. Jag började även spela gitarr nu i januari, så kanske kommer jag att lägga upp något mindre pinsamt ljud- eller videoklipp där jag spelar något vackert för er. Ingen banbrytande Nirvanauppnående blogg direkt, alltså. Lite lagom flummigt och avslappnat sådär, men jag kanske finner mer inriktning vartefter jag skriver inlägg. Den som läser får se!

Vi hörs igen snart!

1 kommentar:

  1. Hej Maria,
    Jättesnygg blogg, lättläst och väl designad (naturligtvis)ser framemot att läsa mer och se fler bilder. (gillar verkligen makeup bilderna t.o.m den röda luggen)

    Kram,
    Mamma

    SvaraRadera