tisdag 17 mars 2009

Visst, skapa fördomar bara, medan ni fördömer fördomar.

Hm. Ja. Läste Aftonbladet på nätet idag (egentligen föredrar jag DN men av någon anledning så kan jag inte riktigt släppa den numera skvallertidningens charm...) och det jag oftast blir lite småförbannad över när jag läser Ab är att många av deras skribenter (och korrekturläsare) verkar vara fullkomligt inkompetenta. Stavfel, dåliga avstavningar, särskrivning. obegripliga meningar och liknande är vardagsmat där. Men idag blev jag sur över en hel artikel som inte alls hade något att göra med skribenten!

Rysk vrede mot SVT:s ’Tingeling’ lyder rubriken.

Tydligen har ryska ambassadören ballat ur över ett mellanspel under Melodifestivalen. I numret dansade Henrik Dorsin och sjöng, bland 'Matrjosjkadockor, kosackdansare, en kör med ryska officiersuniformer och lättklädda tjejer i tajta shorts med röda stjärnan på.'

Ambassadörens talesman Anatoly Kargapolov sa bland annat:
"Det är obegripligt för mig varför Sverige skulle visa sådan okunnighet i att tolka bilden av Ryssland" och att om ryssarna sett det här att det skulle ha minskat svenska bidragets chanser en del (HA! Den har ingen chans ändå, alla vet att ryssland och kusinerna röstar på varandra...Vaddå, jag är inte bitter!) och att "förhoppningsvis kommer det här att bli en väckarklocka hos svenskarna och få dem att inse hur avskyvärda vissa av sakerna som de visat är". Han sa även "Jag är verkligen upprörd att svenska folket inte bryr sig om att se bortom sina egna landsgränser och håller sig till sådana trångsynta och föråldrade stereotyper om Ryssland".

Öhm... vet ni vad JAG verkligen blir upprörd över? Att ryssar uppenbarligen saknar humor (om man nu ska snacka fördomar...) Och att jag inte ens har en TV, inte alls har sett det här inslaget, och även jag fattar om att det är en parodi. Herregud, tror dom verkligen där på ryska ambassaden att SVT verkligen har fördomar om ryssar på det viset på riktigt? Eller tål dom verkligen inte en gnutta parodi över deras eminenta nation? Vi svenska tjejer får stå ut med skämt om att vi är blonda och lösaktiga porrskådisar, och att det spatserar isbjörnar på gatorna och att man äter prinsesstårta till frukost. Men inte går våra ambassadörer världen över ut och fördömer folk! Nä, skaffa lite humor och fingertoppskänska för parodier, ryska ambassaden. Bland det värsta jag vet är folk som tar sig själva på för stort allvar. Jag tycker synd om ner om ni inte kan skratta åt er själva!

Så. Nu har jag klagat färdigt för idag. Nu ska jag visa er mitt vackra hårband. Totoro får stå modell, för jag ser återigen ut som en hobo idag. Och jag har ingen lust med att skrämma bort läsare genom att visa bilder på mig själv i detta skick.Fint va? Totoro här är förövrigt min stolthet bland roliga samlarprylar. Min granne Totoro är min favoritfilm i hela världen, och om ni inte sett den så bör ni se den. Hemskt söt och rolig och fin. Och den här stora grabben fick jag av pappa när han bodde i Japan. Plus ett gäng mindre plyschisar. Mina vänner har fått för sig att han gick in i butiken och kommanderade 'Aaaall Totoros.' med is i blicken, varpå personalen bugade frenetiskt och underlägset och viskade 'Hai, Pappa-san!' och kilade iväg efter de uppstoppade varelserna. Kamraterna är övertygade om han är med i Yakuzan pga av deras egna påhittade anekdot dessutom... De har sådan livlig fantasi.

Eller är det sanning kanske? *stryker hemlighetsfullt icke-existerande skägg*




(Alla citat gällande ryssarna och deras brist på humor kommer från Aftonbladets artikel som ni kan läsa HÄR.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar